(Julkaistu Koivukylän Lähisanomissa 16.2.2011)

Yhteiskunnan kehitys, muutokset ja valtava tiedon määrä haastavat ihmiset jatkuvalle uuden opettelulle. Enää ei ajatella, että kun olet valmistunut johonkin ammattiin, sinun ei tarvitse sen jälkeen erityisemmin kouluttautua. Nykypäivänä tiedostetaan elinikäisen oppimisen merkitys.

Teknologian ja tietotekniikan kehittymisen myötä tuntuu, että täytyy olla koko ajan läsnä ja tavoitettavissa – kännykällä, sähköpostilla, facebookissa ja niin edelleen. Yhteiskunnan muutokset heijastuvat kaikkialle – kotiin, kouluun, työpaikoille, harrastuksiin. Muun muassa koulumaailmassa mietitään, miten opetusta järjestetään ajan tarpeita vastaavaksi niin, että oppilaat saisivat valmiudet hyödyntää tietojärjestelmiä ja -verkkoja samalla kuitenkin muistaen kriittisyyden lähdeaineistojen suhteen.

Vaikka tietotekniikka on osa jokapäiväistä elämäämme, ihmisten välisen henkilökohtaisen kanssakäymisen merkitystä ei sovi unohtaa. Esimerkiksi Juha Samela kuvaa kirjassaan ´Intranet toiminnan kehittämisen välineenä´ työelämää seuraavasti: ”Paraskaan tietojärjestelmä ei korvaa palavereita, kokouksia ja seminaareja, joissa ihmiset tutustuvat toisiinsa.”

Myös lasten kohdalla täytyy muistaa, ettei anna tietotekniikan hallita liikaa elämää ja ettei sysää lapselle ikätasoa enemmän vastuuta. Itsekin yhden päiväkoti-ikäisen ja kahden kouluikäisen lasten äitinä yritän huolehtia, etteivät lapset viettäisi liikaa aikaa tietokoneen ääressä pelejä pelaillen tai televisiota katsellen. Sillä vaikka lapset viihtyisivät tietokoneohjelmien ja -pelien maailmassa ja vanhemmilla on usein kiire, täytyy muistaa, että tarvitaan yhdessä oloa, vanhempien aitoa läsnäoloa lastensa arjessa ja yhdessä tekemistä, oli se sitten lautapelien pelaamista tai vaikka perunoiden kuorimista tai leipomista.