Myyrmäki -liikkeen sivuille 30.12.2012 kirjoitettu blogi.

Myyrmäen aseman edustalla sijaitsevan Liesigrillin edustaja jätti FB-sivuillemme palautetta koskien asemasillan alla, grillin edustalla olevia rikkoutuneita ulkolamppuja. Kioskilta oli yritetty syyskuussa löytää kaupungilta henkilöä, jolle voisi tehdä ilmoituksen palaneista lampuista. Ilmoituksen tekijää oli pompoteltu seitsemälle eri henkilölle sekä pyydetty soittamaan kaupungin lisäksi myös muun muassa Vantaan Energialle, Suomen Energia-Urakoinnille ja VR:lle. Viimeisessä paikassa oli luvattu joko korjata valot tai palata asiaan, mikäli korjaaminen ei kuulu heille. Tämä tapahtui siis neljä kuukautta sitten syyskuussa. Valot ovat edelleen korjaamatta. Grillin pitäjillä on jonkinmoinen intressi pitää aamuyölle avoinna olevan kioskin edusta valaistuna. Siksipä hän jaksoi käydä lävitse tuon soittokierroksen. Palaneen lampun, poltetun roska-astian tai rikotun puistonpenkin havaitseva kuntalainen ei välttämättä jaksa soittaa kuin kerran.

Kaupungin, kaupungissa toimivien valtion laitosten, paikallisten yrittäjien, kauppiaiden sekä taloyhtiöiden etu on, että asukkaat kertovat havainnoistaan. Rikkoutuneesta tai rikotusta kaupunkirakenteesta kertovan palautteen lisäksi asukkailta saa käytännönläheisiä ehdotuksia siitä, miten ympäristöä voi rakentaa pienillä muutoksilla entistä viihtyisämmäksi. Palautteen antaminen pitää tehdä asukkaille mahdollisimman helpoksi. Lisäksi kaikkeen annettuun palautteeseen tulee vastata kohtuullisessa ajassa. Mielellään kuitata viesti heti luetuksi, sekä kertoa mitä ja koska asialle tullaan tekemään jotakin. Sekä luonnollisesti raportoida vielä toistamiseen kun asia on korjattu. Tai mikäli korjaustöitä ei kyetä suorittamaan, niin kertomaan myös siitä.

Sosiaalisen median myötä verkkoon on syntynyt palveluita, joiden kautta kansalaiset voivat raportoida tämän kaltaisista puutteista. Ehkä tunnetuin on Aaltoesin piirissä kehitetty korja.us palvelu, joka kattaa lähinnä Helsingin ja Espoon. Helsingin kaupunki ja Metro -lehti pilotoivat keväällä 2012 osana Euroopan laajuista Smart City Service Development Kit -hanketta omaa Pitäiskö fiksata -palvelua. Tuloksista kokeilusta en tähän hätään löydä. Testasin myös itse omilla sivuillani Eu-rahoitteista open source softaa Improve My City (Minun Vantaani – Korjattavaa). Ajattelin liittää tuon myös Myyrmäki -liikkeen sivuille, kunhan softasta tulee tammikuussa paremmin sosiaalisen median (Facebook, Google+ ja Twitter) kanssa yhteen pelaava versio.

Vantaan kaupungin virallinen palautekanava löytyy kaupungin verkkosivuilta. Joukkoliikenteeseen: aikatauluihin, reitteihin, kalustoon ja muuhun infraan liittyvää palautetta voi antaa Helsingin Seudun Liikenne HSL-kuntayhtymän verkkosivujen palautelomakkeen kautta. Tein noista blogin alussa mainituista aseman ja Liesigrillin edestä palaneista lampuista ilmoituksen kaupungille tällä lomakkeella. Asian etenemistä voi seurata sivuston tarjoaman seurantakoodin avulla. Jokainen voi tuosta linkistä käydä katsomassa kuinka asian käsittely etenee. Vai eteneekö?