Esitämme, että Vantaa hoitaa Ullantien ja Pirjonpolun jalankulkuturvallisuuden kuntoon kiireellisesti.

(10-vuotias lapsi kuoli auton alle Ullantiellä maanantaina 8.12.2014.)

Ullantie ja Pirjonpolku ovat niitä kouluteitä, jonka varrella ei ole kunnon piennarta eikä jalkakäytävää koululaisille kulkea.

Ullantie on hyvin kapea ja sen molemmin puolin on paikoin ojat. Koululaisten on pakko kulkea pitkin ajotietä. Tiessä on kaksi jyrkkää ja isoa mäkeä, jotka houkuttavat autoilijoita painamaan kaasua talven liukkailla. Tiellä on kolme matalaa töyssyä ja 30 km nopeusrajoitus, joita autoilijat eivät kuitenkaan kunnioita.

1.Laitetaan Ullantielle nopeusnäyttö. (Vantaalla on pari liikuteltavaa, ostetaan vaikka yksi lisää, että Ullantiellekin saadaan.)

2.Selvitetään, onko mahdollista raivata uutta pientä metsäpolkua, joka yhdistää Ullantien sivutiet Leenantien ja Ullanpolun metsän kautta Leenantien Mikkolan koulun puoleiseen päähän. Näin kävelijöille saataisiin turvallinen polku Mikkolaan. (Hienoa ei tarvita, kulkukelpoinen metsäpolku nopeasti riittää.)

3.Rakennetaan Ullantielle väliaikainen piennar toiselle puolelle tietä. (Edellyttää pientä raivaamista ja täyttöä; lähellä Pirjontien mutkaa joudutaan ehkä asentamaan sadevesiputkia nykyisen ojan paikalle.)

4.Rakennetaan myös Pirjonpolun pätkälle piennar jalankulkijoille. Tämä tekee Matarin, Rekolan ja Mikkolan väliä käveleville (Rekolassa urheilukenttä, luistinrata ja koulu, Mikkolassa urheilukenttä, luistinrata ja koulu) turvallisemman kävelymatkan.

5.Edellytetään, että lumen auraajat pitävät tiet tarpeeksi leveinä talven aikana.

6.Pitkällä tähtäimellä Matarin, Mikkolan ja Rekolan väliin tulee saada myös turvallinen pyöräilyreitti, koska monet koululaiset kulkevat pyörillä kouluun ja urheilukentille.

Mikkolan koulussa on 820 oppilasta ja Rekolan koulussa 330 oppilasta. Monien mikkolalaisten kaverit ja harrastukset ovat Rekolassa ja päinvastoin. Ullantiellä on paljon kävelijöitä päivittäin.