Tämä tarina on tosi. Vantaalla oli määrä päättää, aletaanko kaupunkiin suunnitella ratikkaa. Ratikka on ollut yleiskaavassa jo 12 vuotta ja nyt on tarkoitus ryhtyä tuumasta toimeen. Tarve on ilmeinen: vuonna 2030 bussit eivät enää riitä väkimäärälle. Alustava suunnitelma ja kustannuslaskelmat on tehty, ne ovat voitolliset – ratikka tienaa kaupungille reippaasti enemmän kuin se maksaa.

Vaan voi, mikä tappelu tästä syntyi valtuustossa!

Maalaishiiret ja kaupunkilaishiiret riitelevät ratikasta

MAALAISHIIRIEN puolue pelotteli itsensä ja muutaman muunkin puolikuoliaaksi jo etukäteen.

”Ei siitä mitään tule! Rahat valuvat kankkulan kaivoon ja kuka sitten maksaa jättivelat!?”
”Aina ne on ennenkin vieneet perikatoon ja korruptiota oli jo Helsingin metrossa!”
”Luuleeko Vantaa muka olevansa kaupunki, HAH! Paras vaan pysyä kellarikolossa ja järsiä kuivaa känttyä!”

KAUPUNKILAISHIIRET koettivat perustella:

”Tämä hei oikeasti tuo rahaa enemmän kuin se vie. Kehärata jo todisti sen.”
”Tämä tekee nukkumalähiöistä kaupungin: saamme tiivistä asutusta, työpaikkoja, kauppapaikkoja ja kahviloita.”
”Miten mukaviksi tulevatkaan työmatkat – kun puolet porukasta hyppää ratikkaan, niin toinen puoli saa ajella töihin ilman ruuhkia.”
”Eikös kehäratakin ensin pelottanut, vaan sitten osoittautui hyväksi ideaksi?”

”EI!” huusivat kovaan ääneen KISSAT, jotka aina tykkäävät tulla häiriköimään hiirten pitoihin.

KISSAT sanoivat: ”Ei! Koska juuri MINÄ en pääse sillä ratikalla/ kehäradalla suoraan kotiovelta työpaikan ovelle!”
”Me kissat haluamme superbussit ja me haluamme ne meille, muista ei väliä! Minnekään rupu-Hakunilaan ei tarvitse rakentaa mitään!”

Valtuuston kokouksessa jatkui väittely, jota oli pyöritetty palstoilla ja somessa jo hyvän aikaa.

”Ratikka on ainoa järkevä väline pitkällä tähtäimellä.”
”Superbussit ovat halvempia!”
”Hei niitä tarvitaan moninkertainen määrä verrattuna ratikoihin, ei ne ole halpoja”
”Kaikki välineet ovat liian kalliita!” (Parasta olisi kun tänne ei muuttaisi kukaan! Voidaanko panna tullit kuntarajalle?)
”Ensin pitää panna kuntoon terveydenhuolto!”
”Mistäs rahat siihen saadaan, jos ei saada lisää veronmaksajia?”
”Jos nyt painatte kyllä-nappia, tuho tulee! Nahkurin orsilla tavataan!”
”Tämähän on kommunismia: köyhille kaikkea ja muille ei mitään!”

Lopulta maalaishiiret, kaupunkilaishiiret ja kissat joutuivat äänestämään.

Kaupunkilaishiiret voittivat äänestyksen luvuin 45– 22. Ratikka etenee nyt tarkempaan suunnitteluun ja lopullinen toteutuspäätös tehdään vuonna 2023.

Me kaupunkilaishiiret olemme iloisia, järkipäätös!

RATIKKA PÄHKINÄNKUORESSA

– Radan pituus 19,3 km (omalla ajoradalla 17,9 km)
– Reitti Mellunmäki- Länsimäki- Rajakylä- Vaarala- Hakunila- Kyytitie- Porttipuisto- Tikkurila- Viertola – Koivuhaka – Aviapolis – Jumbo – Lentoasema
– Pysäkkejä keskimäärin 770 metrin välein
-Liikennöi klo 04.30 – 01.30, lähes kellon ympäri
-25 raitiovaunua
– Kapasiteetti 150 matkustajaa/vaunu (bussilla 66/vaunu)
– 104.000 asiakasta päivässä v. 2050
– Asiakasmatkan pituus keskimäärin 4,5 km
– Matka-aika Mellunmäki – Tikkurila 22 min, Tikkurila-Lentoasema 25 min
– Rakentaminen vuosina 2024-2028

Vantaan ratikka -piirros

RATIKAN RAHA-ASIAT

– Radan rakentaminen 393 miljoonaa euroa (ei sis. kalustoa)
– Vantaan osuus rakentamisesta 333 miljoonaa euroa
– + Kiinteistökehitystulot Vantaalle 680 – 816 miljoonaa euroa
– + 37.000 asukasta
– + 30.000 työpaikkaa
+ Verotulot uusilta asukkailta, kiinteistöverot taloyhtiöiltä, yhteisöverot yrityksiltä

Ratikkavaltuustosta raportoi Vaula Norrena