Kaupunginvaltuusto käsitteli maanantaina 16.12. maratonkokouksessaan Vantaan ratikan yksityiskohtaisen suunnittelun käynnistämistä. Ratikka on ollut yleiskaavassa jo yli kymmenen vuotta ja nyt äänin 45-22 valtuusto päätti jatkaa ratikan toteutukseen tähtäävää yksityiskohtaista suunnittelua.

– Näemme, että ratikka on ennen kaikkea kaupungin kehittämishanke ja vasta toissijaisesti liikennehanke. Väestöennusteet lupaavat Vantaalle kiivasta kasvua ja tänään päätimme, mihin kaupunki tämän kasvun seuraavina vuosikymmeninä ohjaa. Ratikkaratkaisu jatkaa Kehäradan aloittamaa tiivistä ja raiteiden ääreen rakentuvaa kaupunkikehitystä, iloitsee valtuustoryhmän puheenjohtaja Emmi Pajunen.

– Ratikka tuo kipeästi kaivattuja investointeja Hakunilan ja Länsimäen alueelle. Se kytkee Vantaan Helsingin metrolinjaan ja tuo tervetullutta yhtenäisyyttä pääkaupunkiseudun työssäkäyntialueeseen. Uudessa yleiskaavassa valmistaudutaan lisäksi ratikkalinjauksen jatkamiseen Aviapoliksesta edelleen Länsi-Vantaalle. Kannatamme lämpimästi ratikkalinjausta, joka kytkee ratikan paitsi lentoasemaan ja Helsingin metrolinjaan myös valtakunnallisen raideliikenteen solmukohtaan Tikkurilassa, painottaa valtuustoryhmän toinen varapuheenjohtaja, yleiskaavatoimikunnan jäsen Minna Kuusela.

– Julkisessa keskustelussa, ja valtuustosalissakin, on pyritty laittamaan vastakkain raitiotieinvestoinnit ja toisaalta lapset, vanhukset, terveydenhuolto ja koulujen ryhmäkoot. Palveluita ja raideinvestointeja ei kuitenkaan voi asettaa vastakkain. Valtion tai Euroopan unionin ratikkarahoitus ei ole käytettävissä palveluihin. Kun kaupunkia kehitetään, on kehitettävä sen jokaista sektoria. Ratikan tuoma kiinteistö- ja elinkeinokehitys tuo pitkällä aikavälillä lisää pelimerkkejä myös käyttötalouteen ja palveluihin, korostaa valtuustoryhmän puheenjohtaja Emmi Pajunen.

Lisätietoja:

Emmi Pajunen, 045 675 02 01, emmi.pajunen@vantaanvihreat.fi
Minna Kuusela, 044 714 36 95, minna.kuusela@vantaanvihreat.fi