Trendit 6: Ruoka = Turvallisuus

      Ruoka lohduttaa, kun maailma järkkyy. Maailman talous- ja poliittinen tilanne korreloi suoraan suureen ruoka- ja kokkausbuumiin. Kokkaus = rakkaus, ja siitä puhe mistä puute. Kokki- ja ruokaohjelmat TV:ssä, nostalgiointi vanhojen p…

Trendit 5: Uusi Luksus ja Köyhäily

Mikä ihme on tämä Uusi Luksus? Että ihmisellä pitää olla laukku, jota kutsutaan erisnimellä: se ei ole enää esine, vaan hän. ”Kulta, tuotko mun Louis Vuittonin?” ”Mä laitan Manolot niihin juhliin. Missä mun Armanit

Trendit 4: Hyvä Olo ja aistillisuus

Maailma on niin kylmä ja kova, että vastapainoksi tarvitaan lämmintä ja pehmeää. Megatrendi Hyvä Olo tarjoaa meille sitä. Hyvää ruokaa, kylässä käyntiä, nokosten ottamista, villahuopia, hemmotteluhoitoja, hotelliviikonloppuja, hiero…

Trendit 2: Panos-tuotos-ajattelu

Huolimatta siitä, kuinka paljon puhutaan leppoistamisesta, niin se on vain puhetta. Tekojen maailmassa olemme siirtyneet yhä tiukempaan panos-tuotosajatteluun sellaisillakin elämänalueilla, joille se ennen oli vierasta. Liike-elämän laskentamall…

Trendit 1: Selkeys ja helppous

Kaiken pitää olla nyt entistäkin helpompaa ja selkeämpää kuluttajalle. Olen tutkinut viime aikoina pakkauksia, logoja, aikakauslehtiä ja ilmoituksia. Sekä kuluttajahaastatteluin että semioottisesti. ”En jaksa!” parahtaa kuluttaja p…

Näin markkinointi vaikuttaa

  Minulta kysyttiin, mitä hyötyä on semiotiikasta markkinoinnissa. Hyvänen aika!  Mitä hyötyä? No muistelepa vaikka jotain vaikuttavaa elokuvaa, joka on jäänyt mieleesi. Mitä siinä oli erilaista kuin tavallisessa B-luokan elokuvassa? &…

Lehtitutkimus

ESIMERKKI X-lehden nykyiset tilaajat ja ovat uskollisia ja lehteen varsin tyytyväisiä. Lukijaprofiili alkaa kuitenkin painottua entistä vanhempiin ihmisiin. Jotta lehdellä olisi tulevaisuutta myös pitkällä tähtäimellä, on aika lähteä hake…

Nimen analyysi

  Yritykssen, järjestön tai tuotteen nimen analyysi tulee kysymykseen silloin, kun ollaan rakentamassa kokonaan uutta brändiä tai halutaan vaihtaa entisen nimeä. Tällöin tutkitaan yleensä  valikoima uusia nimiehdokkaita. Nimellä on &#82…