by http://www.sirpakauppinen.fi/ | 17.9.2008 | Blogit
IPCC:n raportin mukaan ilmastonmuutos torjuntaan tarvitaan nopeasti käyttöönotetut taloudelliset ohjauskeinot sekä päästörajoitukset. Silti kokoomus ja vasemmistoliitto vastustivat EU:n teollisuusvaliokunnassa päästöoikeuksien huutokauppaa.
Toivopuolue kannatti energiaintensiivisen teollisuuden lobbaamia ilmaisia päästöoikeuksia. Ne eivät ohjaisi päästövähennyksiin samalla tavalla kuin päästöoikeuksien huutokauppaaminen.
Ilmastovastuu olisi kannettava myös Kokoomuksessa – jopa aikana, jolloin vaalirahoitusta kerätään.
Jos ilmastonmuutosta ei torjuta, se aiheuttaa globaalin laman, alavat maat jäävät meren alle, monet tärkeät joet ehtyvät ja miljoonat ihmiset joutuvat jättämään asuinpaikkansa kuivuuden tai tulvien vuoksi. Ilmastonmuutos ei ole lyhytnäköisen leikin asia.
Siru
Sirpa Kauppinen
http://www.sirunsivut.fi/>/>
by Vaula Norrena | 11.9.2008 | Blogit
Tarkennan vielä aikaisempaa blogiani maahanmuuttajilta vaadittavista suomen kielen taidoista. Ehdotin, että ammatillista koulutusta voitaisiin antaa joissakin paikoissa myös englannin kielellä, eikä vain suomeksi. Ehdotukseni motiivina ei ollut
by Vaula Norrena | 10.9.2008 | Blogit
Pääkaupunkiseudun päättäjät, missä on 7000-vuotisen asutushistorian vahvistama metropoli-itsetuntonne? Eikö vanha laaja Helsingin Pitäjä nyt voisi ottaa armeliaasti takaisin suojelukseensa piskuisen Helsingin niemen, joka tästä jo 1…
by Vaula Norrena | 10.9.2008 | Blogit
Kuluvan valtuustokauden alussa laadin valtuustoaloitteen poikkihallinnollisen perheväkivallan vastaisen ohjelman laatimisesta Vantaalle. Ilahduin, koska yli puolet valtuutetuista allekirjoitti aloitteen. Aloite johti valmisteluprosessiin, jonka my
by Vaula Norrena | 9.9.2008 | Blogit
Maahanmuuttajien hyysäyksen kieltää yksi ehdokas. Toinen kieltää musliminaisten uimavuoron uimahallin aukioloajan jälkeen. Mitähän seuraavaksi? Olen maahanmuuttajan puoliso jo 15 vuotta, joten jotakin ehkä tietäisin. Tuttavapiirissämme on i…
by http://www.sirpakauppinen.fi/ | 9.9.2008 | Blogit
Pääministeri Matti Vanhanen ideat ilmastonmuutoksen torjunnasta ovat vähintäänkin outoja. Vanhasen haaveissa suomalaiset asuvat hajakeskitetyssä minikylissä, kukin perhe oman tontillaan puupellettilämmitteisessä omakotitalossaan. Keskustasta on tull…
by Vaula Norrena | 8.9.2008 | Blogit
Sydämeni sykkii kuumana junnufutikselle. Jalkapallo- ja muut palloiluseurat tekevät tuhansia tunteja ilmaista nuorisotyötä joka kuukausi. Lasten vanhemmat lähtevät ilta toisensa jälkeen vetämään harkkoja, järjestämään turnauksia, tekem…
by Vaula Norrena | 5.9.2008 | Blogit
Viime aikoina on keskusteltu pääkaupunkiseudun yhdistämisestä yhdeksi suurkaupungiksi. Enimmäkseen ihmiset sanovat hirveää! Sitten kaikki menee Helsingin ehdoilla, palvelut löytyvät vain Helsingin keskustasta ja muualla kärsitä
by http://www.sirpakauppinen.fi/ | 4.9.2008 | Blogit
Aasian talouskasvun myötä autojen käyttö lisääntyy huomattavasti todetaan Aasian kehityspankin tutkimuksissa. Kehitysmaat ovat ottamassa kiinni teollisuusmaita saastuttamisessa, ja toistavat teollisuusmaiden virheitä liikennesuunnittelussa.
Aasian kehityspankki tutki raportissa ”Energy Efficiency and Climate Change: Considerations for On-Road Transport in Asia” kehitystä 25 vuotta eteenpäin. Autojen lisääntyessä liikenteen hiilidioksidipäästöt lisääntyisivät Kiinassa 3,4-kertaiseksi ja Intiassa 5,8-kertaiseksi kun Kiinassa autojen määrä saattaa kasvaa 15-kertaiseksi ja Intiassa 13-kertaiseksi.
Bindu Lohani toteaa raportin saatesanoissa: ”Ongelmia on tarkasteltava kokonaisuutena. Tämä tarkoittaa nykyisten liikkumistottumusten muuttamista ja kaupunkisuunnittelun muovaamista sellaiseksi, että saadaan minimoitua ihmisten kulkemien matkojen tarve, pituus ja tiheys”
Länsimaissa tällaista luonnehditaan ekologiseksi tai jopa järkeväksi kaupunkisuunnitteluksi.
Suurimmat kulutuksen ympäristövaikutukset tulevat teollisuusmaista. Asukasta kohden kehitysmaiden kulutuksen haitat ovat vähäinen määrä. Siksi teollisuusmaiden kulutuksen haittoja, kuten liikenteen päästöjä, tulee katsella erityisen tiukasti, eikä vain päivitellä kehitysmaiden kehitystä kaltaisiksemme.
Myös matkatavalla on paljon vaikutusta liikkumisen ympäristöhaittoihin. Mikäli koko Helsingin seudulla olisi eri keskuksissa ja keskusten välillä pikaraitiotieverkko, alueen hiilidioksiditaso näyttäisi aivan erilaiselta. Mutta kysymys on poliittisista valinnoista.
Ratikaton kaupunki ei ole etu, josta autoilijan kannattaa pitää kiinni. Päinvastoin se tarjoaa etuja:
– Vähemmän ruuhkia ja ruuhkissa istumistua.
– Työmatkoja voi hyödyntää mm. kielten opiskeluun, lukemiseen ym. Eli ihmisten työmatka-aika ei ole aina hukkaan heitettyä ajoaikaa.
– Autoileville nopeammat tyhjemmät tiet.
– Puhtaampi ilma kaikille.
– Pienempi budjetti teiden rakentamisessa ja ylläpidossa. Moottoritie on paljon ratikkalinjaa kalliimpi ylläpitää ja rakentaa./>/>/>/>/>
Niin Aasiassa kuin Suomessakin ruuhkat ja ilmansaasteet vaikuttavat kielteisesti elämän laatuun ja ovat kansantaloudellisesti kalliita.
ADB:n on tutkinut myös kolmen suurkaupungin liikennejärjestelyjä raportissaan ”Sustainable Urban Transport in Asia” raportissa Bindu Lohani toteaa: ”Tehokas ja kestävä kuljetusjärjestelmä sekä ihmisille että tuotteille on ehdoton edellytys kestävälle talouskasvulle.” Lohanin mukaan olisi syytä panostaa esimerkiksi kevyen liikenteen lisäämiseen ja edullisiin linja-autoverkostoihin.
Kuulostaako tutulta? Sama ongelma on kaikissa teollistuneissa ja teollistuvassa kaupungeissa. Puolet Suomen hiilidioksidipäästöistä tulee liikenteestä. Silti kasvihuonekaasujen vähennys on tavoitteellista lähinnä teollisuuden parissa, jossa EU:n päästökauppa pakottaa yritykset huolehtimaan haitoistaan.
Käytännössä joukkoliikennepolitiikkaa ei nähdä merkittävänä kansantaloudellisena tekijänä tai ilmastokysymyksenä, vaan ”juustohöylätään” kaupunkien ja sitä kautta YTV:n budjettia. Näin ”säästöt” ohjaavat kehitystä väärään suuntaan kun lipunhinnat nousevat ja asukkaat hankkivat autoja. Auton hankittuaan siitä luopuminen kestää jonkin aikaa, joten joukkoliikennepolitiikan suunta kannattaa kääntää pian.
Joukkoliikenteen tulisi olla kilpailukykyistä auton kanssa Suur-Helsingin alueella. Lipunhintojen tulee olla pienemmät kuin ajokustannukset. Väestömäärä riittäisi kannattamaan pikaraitiotietä. Ainakin Vantaan alueella kaavassa on yhä väylät varattuna raitiotietä varten. Aika ei vain ole poliittisesti kypsä raitioliikenteen lisäämiseen, eikä sitä osata yhdistää ilmastonmuutoksen ja ruuhkien torjumiseen.
Sirpa Kauppinen
Lähde: Report Warns on Climate Change Implications of Asia’s Motorization />
by Vaula Norrena | 4.9.2008 | Blogit
Olen pannut merkille, että nykylapset viihtyvät koulujen pihoilla koulupäivän jälkeen ihan eri tavalla kuin minun lapsuudessani. Myös vanhemmat saavat ja haluavat osallistua koulun juhliin, urheilupäiviin, vanhempainiltoihin jne. (Minun aikanan…