by Vaula Norrena | 2.9.2008 | Blogit
Hei, minua harmittaa nyt kaikkien ilmaiseksi nuorisotyötä tekevien ihmisten puolesta yksi asia. 1990-luvun lamassa kaupungit keksivät, että he voivat periä mojovaa vuokraa kaikista tiloista, joita he lainaavat eri … Lue lisää
by Vaula Norrena | 2.9.2008 | Blogit
Juuri äsken minulta kysyttiin, miten voitaisiin lisätä kaupunkiviihtyvyyttä Vantaalla. No hei, vaihtakaa ne isot, harvaan kulkevat lootabussit pieniin , vikkeliin ja ketteriin reggae-busseihin, jotka muualla maailmalla on hyviksi havaittu! R…
by Vaula Norrena | 2.9.2008 | Blogit
Koulut alkamaan klo 9! 28.8.2008 9.25 | Vaula Norrena | Yleinen Nyt kysyttiin, miten voitaisiin lisätä lasten ja nuorten hyvinvointia Vantaalla? No, hei, laittakaa kaikki koulut alkamaan aikaisintaan klo 9! Lapset saavat tunnin enemmän …
by Vaula Norrena | 2.9.2008 | Blogit
No nyt kysyttiin, pitäisikö Vantaan imagoa kohentaa kampanjoimalla? Markkinoinnin ammattilaisena vastaan, että kyllä. Ei kuitenkaan ulkoisella mainoskampanjalla, vaan sisäisellä markkinoinnilla. Eli muistuttamalla vantaalaisille itselleen, mikä …
by http://www.sirpakauppinen.fi/ | 31.8.2008 | Blogit
Tein aloitteen Vantaan yhtymisestä ilmastonmuutoksen torjujiin. Kunta voi tehdä hyvin paljon. Sen päätösvallassa on mm. materiaalivirrat (jätevirrat ja hankinnat) sekä joukkoliikenne. Asuminen ja kaupunkisuunnittelu ovat ilmaston kannalta tärkeitä – ja molemmat kuntien hanskassa. Kuntien energialaitokset investoivat eri tekniikoihin kuntien ohjauksessa.
Pääkaupunkiseutu on vaisu: käytämme yhä hiilivoimaa, harkitsemme kertakäyttöyhteiskunnan ylläpitämistä jätteenpoltolla, biojätteestä päättyy puolet kaatopaikalle tai aiotaan polttoon eikä vaikkapa biodieselin valmistukseen, hankinnan eettisistä ohjeista ei tiedetty hankinnoissa kun soitin ja kysyin… ja joukkoliikenteen osuus on laskenut tasaisesti.
Edes kunnan oma logistiikka ei ole ympäristölaskennassa, joka vähentäisi kuormitusta.
Vantaa voisi vähentää kasvihuonepäästöjään 90% vuoden 1990 tasosta vuoteen 2050 mennessä. Tavoite on sama kuin länsinaapurilla, jolla on jo lähtötasoisesti paljon pienemmän päästöt kuin Suomella asukasta kohden laskuttuna. Osa Ruotsin kunnista ylittää tuonkin tavoitteen. Nyt YTV:n alueen tavoite on 39% vuoden 1990 tasosta vuoteen 2030 mennessä.
Ilmastoon liittyvät aloitteeni ovat edenneet väliin tahmeasti virkakoneistossa. Eettisten hankintakriteereiden aloite sai
naispoliitikkoja paljon taakseen, mutta jätti suurten puolueiden miehet kylmiksi. Energiatehokkuuden lisääminen ja ilmastoystävällisen asumisen ja rakentamisen linjat ovat jumittuneet suurpuolueisiin – ekorakentaminen on jäänyt näpertelyksi verrattuna vaikkapa Espooseen tai Ruotsalaisiin kuntiin./>
Liikennepolitiikka on vihreillä eronnut muista: useampana vuotena olen vastustanut joukkoliikenteen lipunhintojen korotuksia. Joukkoliikenteen osuus on laskenut 70-luvun kahdesta kolmannekseesta nykyiseen yhteen kolmannekseen. Ei riitä että joukkoliikenteen käyttäjämäärä kasvaa hiuksen hienosti, jos alueen väkimäärä ja yksityisautoilu lisääntyvät nopeammin. Joukkoliikenne ei ole ollut, eikä ole, kyllin kilpailukykyinen nykyhinnoilla. Lisäpanostusta tarvitaan jos oikeasti halutaan torjua ilmastonmuutos.
Valtuustoaloite
/>
Vantaa leikkaa kasvihuonekaasuja 90 % vuoteen 2050 mennessä.
Ruotsissa moni kunta on asettanut tavoitteet yli EU:n tavoitteiden.
Esimerkiksi Smoolandin Markaryd aikoo vähentää päästöistään 50 % jo 2010
mennessä. Koko Ruotsi vähentää päästöistään 90 % vuoteen 2050 mennessä./>/>
Keinoja löytyy, esimerkiksi
– Energiatehokkuuden lisääminen toimintatavoissa ja omassa olevissa
rakennuksissa
– Materiaalisen kierrätyksen lisääminen ja lajitteluun kannustaminen
– Ekologinen kaukolämpö ja nollalämmitysrakentaminen.
– Liikenteen biopolttoaineiden käyttö (jätteestä tuotettu, ei ruuasta)
– Joukkoliikenteen, raiteiden ja kevyen liikenteen suosiminen
– Kaupunkisuunnittelu/>/>/>/>/>/>/>
Nimenomaan kaupungilla on mahdollisuus vaatia matalaenergiaratkaisuja aluerakentamissopimuksissa ja kaavoihin liittyviä kaupungin oikeuksia ollaan yhä lisäämässä. Espoossa käytössä oleva Mera-järjestelmä nollalämmityskerrostaloissa on saanut kehuja ja säästää asukkaiden lämmityskulut.
Lisätietoja: Sirpa Kauppinen 040 540 4691
Tietoa Suomen kuntien ilmasto-asioista:
/>
by http://www.sirpakauppinen.fi/ | 31.8.2008 | Blogit
Julkaistu Hesarissa 10.2. 2006 Suomen kilpailuvaltti on tasa-arvo Suomen kilpailukyky globalisoituvassa maailmassa ei perustu halpaan energiaan tai raaka-ainevarantoihin. Ainoa mitä karussa ja kylmässä Pohjolassa puhtaan luonnon ja turvallisuuden li…
by tuomas | 21.8.2008 | Blogit
Tämä on esimerkkitiedote. Muokkaa tätä tai poista mielesi mukaan.
by Petteri Niskanen | 19.7.2008 | Blogit
Ryhdyin viime kesänä tekemään pari kolme kertaa viikossa 50 – 80 kilometrin fillariretkiä lähinnä kuntoilumielessä, mutta samalla tulisi tutustuttua naapurikuntien yhdyskuntarakenteeseen. Syksyn tullen tahti harveni koska tuollaiselle reissul…
by Petteri Niskanen | 15.7.2008 | Blogit
Helsingin Sanomat kertoi tänään suomalaisten haluavan valita kunnanjohtajat suorilla vaaleilla. Tämä ilmeni Kunnallisalan kehittämissäätiön tilaamassa ja TNS Gallupin tekemässä tutkimuksessa. Tulos ei yllätä. Sama näkemys on noussut usein…
by Petteri Niskanen | 14.7.2008 | Blogit
Hesarin pääkirjoituksessa otettiin ilahduttavan voimakkaasti kantaa luonnonsuojelun puolesta. Lehden mukaan ilmastonmuutoksen nimissä poliittiseen keskusteluun on noussut asioita, jotka lyövät korvalle itse päämäärää eli ympäristönsuojelua…