Hesari esitteli tänään näyttävästi Helsingin massiivisia itämetrosuunnitelmia . Pääkaupunki ei hellitä!

Sipoonkorven kansallispuisto ja varsinkin sen laaja rajausvaihtoehto on saanut paljon kannatusta, muiden muassa Sipoon kunnalta ja Vantaan kaupungilta. Helsingin hahmotelmat sopivat huonosti yhteen laajan kansallispuiston kanssa.

Keskeinen asia ei niinkään ole itse metro, vaikka sitä suunnitellaankin enimmältä pintaratana. Hyvällä (joskin hinnakkaalla!) toteutuksella ekologiset yhteydet voidaan turvata vaikka junarata alueella kulkisikin – itse ratahan ei ole tulossa ajatellun kansallispuiston alueelle.

Suurin ongelma Helsingin suunnitelmissa on erittäin korkea asukasmäärä, jopa 50 – 80 tuhatta. Suojelualueiden ja vellipohjaisten tulvapeltojen väliin on vaikeaa ellei mahdotonta sijoittaa tuollaista ihmismäärää. Helsinki näyttääkin mieluilevan Sipoonkorven palasten nakertelemista…

Oikea marssijärjestys olisi se, että ensin perustettaisiin laajan rajauksen mukainen kansallispuisto ja siihen olennaisesti liittyvät ekologiset käytävät. Muu maankäyttö (myös helsinkiläinen!!) sovitettaisiin sitten näihin reunaehtoihin.

Hyvää rakennusmaata pääkaupunkiseudulta löytyy runsaasti. Sipoonkorven suuralueen ainutlaatuisia luontoarvoja ei sen sijaan muualla ole.