Sähköautot ovat jokseenkin valmiita markkinoille, mutta niiden korkea hinta rajoittaa vahvasti yleistymistä. Kahden hengen pikkuköppi maksaa jopa 50 000 euroa!

Nykyisten sähköautojen toimintasäde on reilut sata kilometriä yhdellä latauksella, joten käytännössä mökkimatkoja lukuun ottamatta kaikki ajot onnistuvat jo nykytasoisella tekniikalla. Sähköautojen yleistyminen vähentäisi voimakkaasti liikenteen päästöjä.

Suomessa on jo nyt vahvaa osaamista sähköautoalalla: on Valmet (autonvalmistus), European Batteries (litium-ioniakut), Ensto ja Fortum (latausjärjestelmät) ja niin edelleen. Tätä klusteria olisi hyvä vahvistaa; meidän olisi hyvä olla tällä alalla etuaallossa.

Valtio voisi verotuksen keinoin tukea sähköautojen (ja myös biokaasuautojen) käyttöönottoa. Päästöttömille autoille pitäisi säätää vähintäänkin kolmen vuoden verovapaus niin autoverosta kuin ajoneuvoverostakin (jakautuu perusveroon ja käyttövoimaveroon eli ”dieselveroon”). Tämä vähentäisi vain hitusen verran valtion verotuloja, mutta alentaisi tuntuvasti kynnystä sähköauton hankintaan.

Monissa maissa sähköautoja jo tuetaan suorilla avustuksilla sekä myös huojennuksilla esim. parkkimaksuista ja ruuhkamaksuista. Meillä vain verotetaan!