Olen elokuusta lähtien kulkenut uuden työmatkani Myyrmäestä Hakaniemeen pääosin M-juna-metro -yhdistelmällä joitakin satunnaisia pyöräillen tai juosten tehtyjä matkoja lukuunottamatta.

Viime viikolla sattui ensimmäistä kertaa sellainen harmillinen tapaus, että junaliikenne oli kohtuullisen sekaisin. Vuoroja jäi välistä tai ne olivat pahasti myöhässä. Vika johtui ilmeisesti ajolangan rikkoutumisesta jossain Helsingin päässä.

Lehdistä saa lukea alvariinsa VR:n ongelmista ja ihmiset myös valittavat niistä huomattavan paljon. Ja onhan se tietysti ärsyttävää, jos sattuu myöhästymään kokouksesta, kuten minulle kävi. Pääosin ainakin M-juna on toiminut moitteetta eikä millään muulla liikennevälineellä päästä vastaavaan täsmällisyyteen, mukavuuteen ja kuljetuskapasiteettiin.

Toisaalta junaliikenne on äärimmäisen haavoittuvaista, sillä junaliikenteen järjestäminen on palapeli, jossa yhden palasen rikkoutuminen sekoittaa helposti koko paletin. Näin erityisesti Helsingissä, jossa ratapiha ja erityisesti Linnunlaulun kohta ovat aivan liian ahtaita liikenteen määrään nähden. Tällä hetkellä systeemi on jo äärimmilleen trimmattu eikä lisää vuoroja yksinkertaisesti mahdu.  Ongelma tulee korostumaan kehäradan valmistuttua, sillä haaveissa on, että uudella radalla voitaisiin liikennöidä nykyistä tiheämmin.

Pasilasta Hakaniemen kautta keskustaan ja sieltä edelleen Töölön kautta takaisin Pasilaan kiertävä Pisara-rata olisi ratkaisu tähän ongelmaan.  Liikenne sujuvoituisi myös sitä kautta, että vaihtoyhteyksien tarve vähenisi, kun Hakaniemeen ja Töölöön pääsisi suoraan junalla. Rautatieaseman ruuhka helpottuisi ja junaliikenteen toimintaedellytykset paranisivat monin tavoin.

Hanke on tietysti 250 miljoonan hintaisena melkoisen kallis, mutta on laskeskeltu, että Pisara maksaisi itsensä takaisin alle 20 vuodessa. Pisaran rakentamisesta ei ole tehty mitään päätöksiä, nykyisessä taloudellisessa tilanteessa on vaikea kuvitella, että rakentamiseen ryhdyttäisiin salaman nopeudella. Mikäli Pisara polkaistaisiin käyntiin välittömästi, olisi se valmis noin kymmenen vuoden kuluttua. Itse aion tehdä kaiken voitavani, jotta hanke toteutuisi mahdollisimman nopeasti.

Pisara on yksi tärkeimmistä tulevaisuuden väylähankkeista koko Suomessa, sillä sen avulla koko rataverkko on mahdollista trimmata huomattavasti nykyistä tehokkaampaan iskuun.