Junaliikenne on taas takkuillut, kun lunta ja pakkasta on piisannut. Liikenneministeri Anu Vehviläinen tuskastui näyttävästi omalla vastuualueellaan (!) ilmenneisiin ongelmiin ja pyysi VR:ltä ja Liikennevirastolta selvityksen raideliikenteen talviongelmista. Selvityksen keskeinen ehdotus on masentava: talvikausien ruuhka-ajan junien määrää pitäisi vähentää!

Pääkaupunkiseudun liikennejärjestelmä nojaa vahvasti raiteisiin, eikä tärkeiden ruuhkavuorojen vähentämistä voi mitenkään pitää onnistuneena ajatuksena. Tällä tyylillä ihmisiä vain houkutellaan entistä enemmän käyttämään omaa autoa. Ruuhkat ja ilmastopäästöt lisääntyvät.

Tietysti jokainen ymmärtää, että pakkasessa ja tuiskussa junaliikenteen pyörittäminen on haastavampaa kuin leppeänä kesäpäivänä. Voisi kuitenkin kuvitella, että Suomeen olisi kertynyt ”snow-how’ta” muuallekin kuin Helsinki-Vantaan lentokentälle.

Ja tietoa lienee maailmallakin – lehtijuttujen mukaan esimerkiksi Venäjällä ja Sveitsissä junaliikenne ei ole moksiskaan pikkupyryistä ja paukkupakkasista. Ei tässä kuitenkaan ole kerralla tullut mitään puolen metrin lumimälliä!

Helsingin kaupunki on tupeksinut katujen talvikunnossapidossa suunnilleen VR:n tyyliin – tavallisen kaduntallaajan suuntaan näyttää, etteivät julkishallinnon organisaatiot ole oppineet viime talvesta mitään.

Stadi käynnisti kovan polemiikin seurauksena ”lumisodaksi” nimetyn projektin jotta kartsat saataisiin asialliseen kuntoon.

VR:n ja Liikenneviraston pitäisi varmaan ampua muutama mainilan laukaus ja julistaa talvisota alkaneeksi. Talvisodan henkeen kuuluu se, ettei heti antauduta vaikka vihollinen on vahva…