Liikenneministeriö on jatkanut ruuhkamaksujen selvittelyä. Uudessa ehdotuksessa tarjotaan kilometripohjaista maksua, joka olisi Helsingin seudun ydinalueella kahdeksan senttiä ja kehysalueilla neljä senttiä kilometriltä.
Suunta on ihan oikea: autoilun verotuksen painopistettä on hyvä siirtää omistamisesta käytön suuntaan. Ympäristöhaitat syntyvät käytöstä, ei olemassaolosta. Tietysti voitaisiin korottaa polttoaineiden veroa, mutta se kohdistuisi kovalla kädellä pitempien matkojen maaseudulle.
Arvioiden mukaan ruuhkamaksu poistaisi pääkaupunkiseudulta ruuhkat vuoteen 2020 mennessä, ja samalla joukkoliikenteen kulkutapaosuus nousisi neljällä prosenttiyksiköllä. Millään muulla konstilla tällainen kehityskulku ei olisi mahdollisia. Ja bonuksena vielä ruuhkamaksuista saataisiin iso kasa rahaa, joka voitaisiin vaikka käyttää joukkoliikenteen hyväksi.
Satelliittipaikannukseen perustuva seuranta on myös käyttäjäystävällinen – ei tarvita tulliasemia, joissa viranhaltijat tai erilaiset automaatit rahastavat kulkijoita. Kilometrimalli myös poistaa rajaongelmat; maksu kasvaa tasaisesti matkan mukaan.
Ruuhkamaksun käyttöönotto on todellinen hyöty-hyöty-tilanne – kansainvälisten esimerkkien mukaan myös autoilijat ovat olleet enimmäkseen tyytyväisiä ruuhkamaksuihin. Kaikenlainen liikkuminen – myös autoilu – tulee sujuvammaksi.
Onkin käsittämätöntä, miten ahdistuneesti etenkin kokoomuslaiset vastustavat ruuhkamaksuja!
Ei kun eteenpäin vaan, liikenneministeriön kaavaileman aikataulun mukaan systeemi voidaan ottaa käyttöön jo vuonna 2016. Nyt tarvitaan vain vihreää valoa suunnittelun jatkamiselle.