Kokoomus yritti jarruttaa jälleen ilmastonmuutoksen torjuntaa

IPCC:n raportin mukaan ilmastonmuutos torjuntaan tarvitaan nopeasti käyttöönotetut taloudelliset ohjauskeinot sekä päästörajoitukset. Silti kokoomus ja vasemmistoliitto vastustivat EU:n teollisuusvaliokunnassa päästöoikeuksien huutokauppaa.

Toivopuolue kannatti energiaintensiivisen teollisuuden lobbaamia ilmaisia päästöoikeuksia. Ne eivät ohjaisi päästövähennyksiin samalla tavalla kuin päästöoikeuksien huutokauppaaminen.

Ilmastovastuu olisi kannettava myös Kokoomuksessa – jopa aikana, jolloin vaalirahoitusta kerätään.

Jos ilmastonmuutosta ei torjuta, se aiheuttaa globaalin laman, alavat maat jäävät meren alle, monet tärkeät joet ehtyvät ja miljoonat ihmiset joutuvat jättämään asuinpaikkansa kuivuuden tai tulvien vuoksi. Ilmastonmuutos ei ole lyhytnäköisen leikin asia.

Siru
Sirpa Kauppinen
http://www.sirunsivut.fi/>/>

Kaupunginosahallinto Helsinki-Vantaaseen?

      Viime aikoina on keskusteltu pääkaupunkiseudun yhdistämisestä yhdeksi suurkaupungiksi. Enimmäkseen ihmiset sanovat hirveää! Sitten kaikki menee Helsingin ehdoilla, palvelut löytyvät vain Helsingin keskustasta ja muualla kärsitä

Biopolttoaineiden ongelmia

YK:n asiantuntijana toimiva Jean Zigler kehoittaa viiden vuoden taukoon biopolttoaineiden käyttöönotossa jyrkin sanoin. Biopolttoaineiden tuotannon pelätään vievän miljoonilta ruuan. Zieglerin mukaan ruokapohjaisten biopolttoaineiden käyttö on ”rikos i…

Pätkätyöt kiusaavat yhä

Tein aloitteen kuukausia sitten pätkätyösuhteiden vähentämiseksi kaupungilla. Kaupunginhallituksen antamassa vastauksessa vakuutettiin, että kaupunkiorganisaation palkattavat pätkätyöläiset otetaan lähinnä vakinaistamistarkoituksessa. En vakuuttunut vastauksesta. Kuulin toisaalta sairaanhoitajasta joka oli ollut 11 vuotta pätkätöissä. Vasta kun hän päätti lopettaa epävarman työn, hänelle tarjottiin pysyvää paikkaa.

Tämä on todella hullua, sillä elämme Vantaalla työntekijäpulassa. Hoitajia, opettajia, lääkäreitä ynnä muita on vaikea saada. Ylipäätään hyviä työntekijöitä on vaikea houkutella kunnan hommiin kun yksityinen sektori pärjää hintakisassa kuntaa paremmin. Vantaan on taisteltava hyvästä henkilöstöstä tarjoamalla pysyviä työpaikkoja.

Kurjinta asiassa on se että pätkätyösuhteissa työnantaja käyttää tahtomattaan valtaa työntekijän elämään. Elämän suunnittelu ja vaikkapa asuntolainan saanti voi olla työnantajasta – tässä tapauksessa meidän politiikastamme – kiinni.

Siru
Sirpa Kauppinen
M.Sc. in Environmental Technology
http://www.sirunsivut.fi
/>/>/>/>

Köyhiä yhä enemmän

Suomella menee kovemmin kuin koskaan. Talouskasvu on melkoinen ja rikkaat rikastuvat. Vai meneekö? Vanhukset jätetään hoitamatta, lasten huostaanotot ovat huippulukemissa, köyhät köyhtyvät, lasten psykiatriaan ei raha riitä ja yli 50-vuotiaiden hoidossa pihistellään.

Valtio ei anna kunnille rahaa velvoitteiden hoitamiseen. Toimintoja voidaan tehostaa, mutta varojen puuttuminen ennaltaehkäisystä tulee vain kalliimmaksi sekä terveydelle että pitkällä juoksulla myös kunnan taloudelle. Juustohöylääminen hoitajien selkänahasta ei kevennä hallintoa tai karsi mahdollisia päällekkäisyyksiä.

Maailma on muuttunut kovemmaksi. Suurten puolueiden politiikalla ei ole eroa, vaan kaikki ovat heikentäneet suomalaista sosiaaliturvaa, huonontaneet sairaanhoitoa, lakkauttaneet kouluja ja korottaneet joukkoliikenteen lipunhintoja. Ja mikä kurjinta: köyhiä on nyt paljon enemmän kuin lamavuosina.

Petettyjä lupauksia

Vaalilupauksissa luvataan toivoa ja me-henkeä, mutta puheet voivat jälleen osoittautua yhtä kevyiksi kuin viime vaaleissa, joissa moni lupasi pitää kotihoidontuen Vantaa-lisän puolta, mutta äänesti valtuustossa sitä vastaan. Kukaan nykyisistä kokoomus- tai demarivaltuutetuista ei äänestyksessä puolustanut sitä.

Vantaan politiikan tämänhetkinen miesvetoisuus näkyy juuri tällaisissa köyhien lapsiperheiden asemaa kurjistavissa päätöksissä. Myöskään aliresursoituun ja naisvaltaiseen hoitotyöhön ei lisätä resursseja.

Köyhyyden poisto

Vaikka kaikenlaista legendaa perustulosta on heitetty, alan itse kallistua samalle mielipiteelle kuin moni tutkija: perustulo on paras malli, sillä se kannustaa työntekoon, ei jätä väliinputoajia ja yksinkertaisuudessaan säästää byrokratiassa.

Pieni, varma tulo on yksi keino köyhyyden vähentämisestä. Alle 1000 euron tuloista tai eläkkeistä ei myöskään menisi veroja. Ja joka sentti minkä tienaat, lisää omia tuloja. Keski- ja suurituloisten käteen jäävässä rahassa ei tapahtuisi muutoksia, mutta köyhimpien tulotaso nousisi.

Nykypolitiikka on voimistanut köyhtymiskehitystä. Suomessa elää EU:n määrittelemän köyhyysrajan alapuolella 125 000 lasta.

/>/>/>/>/>/>/>/>/>/>