Ajankohtaista

Vihreät tiedotteet ja blogit

Vantaan Vihreät iloitsee: Vihreä vyöry

Kuntavaalien alustavan ääntenlaskun mukaan Vihreät saa Vantaalla vaalivoiton. Kannatus nousee 4,2 %-yksikköä 17,8 prosenttiin ja paikkamäärä yhdeksästä kahteentoista. - Vihreät ovat Vantaalla puolustaneet koulutusta, päivähoitoa, terveitä kouluja ja lähiluontoa....

Vantaan Vihreät: Paperittomille terveydenhuoltoa Vantaalla

Vantaan Vihreät ovat iloisia siitä, että jatkossa ”paperittomia” lapsia ja raskaana olevia naisia hoidetaan Vantaan terveysasemilla samalla lailla kuin kaupungin muitakin asukkaita. Vihreä valtuustoryhmä teki asiasta aloitteen joulukuussa 2016 ja kaupunginhallitus...

Vantaan Vihreät asetti täyden 100 ehdokkaan listan

Vantaan Vihreät asetti sunnuntaina 9.4.2017 käytäviin kuntavaaleihin täyden 100 ehdokkaan listan. - Ehdokkaissa on ilahduttavasti nuoria ja vanhoja, uusia ja pidempään mukana olleita joka puolelta Vantaata, kuvailee Vantaan Vihreiden puheenjohtaja Eve Rämö listaa...

Vihreät teki historiaa Vantaalla

Vantaan Vihreät saivat ensimmäistä kertaa 12 paikkaa Vantaan valtuustossa. Kasvatimme paikkamääräämme jopa kolmella paikalla. Nousimme kolmanneksi suurimmaksi puolueeksi SDP:n ja Kokoomuksen jälkeen. Tämän pohjalta voidaan todeta, että Vihreät olivat yksi näiden vaalien voittajista. Myös absoluuttinen äänimäärän kasvu oli huikea. Kannatuksemme nousi 15 785 ääneen. Suhteellinen kasvu jopa 43 %!

Näissä vaaleissa häviäjän viitta lankesi Perussuomalaisille. Kannatus laski n. 17 %.

Äänestäneiden signaali oli selkeä. Ihmiset kaipaavat pehmeämpien arvojen politiikkaa. Kuten opetus- ja kulttuuriministeri Grahn-Laasonenkin totesi, nämä ovat koulutusvaalit. Ja niin olivatkin. Useampia opettajia tuli valittua valtuustoon. Samoin koulujen lakkautuksia ja sisäilmaongelmia esiinnostaneita kuntapolitiikkoja sekä asukasaktiiveja valittiin valtuustoon. Tämä oli vahva signaali kouluaktiiveilta. Ihmiset vaativat terveen kouluympäristön lapsilleen. Koulujen kuntokartoitusten tekeminen ja sen myötä kiinteistöjen korjaussuunnitelman laatiminen tullee päätettäväksi hyvinkin pian – ja hyvä niin. Myös subjektiivinen päivähoito on palautettava Vantaalle mahdollisimman pian. Tästä päätettänee syystalven talousarvioneuvotteluissa.

Näissä vaaleissa arvostettiin myös sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisia. Jo vaalikentillä tuli hyvin selväksi, että ihmisillä on erityinen huoli vanhuspalveluiden laadusta. Tähän tulee kiinnittää myös huomiota. Kiinnittäisin myös valtuuston huomion mielenterveyspuoleen, perhepalveluiden laadun parantamiseen sekä lastensuojeluun. Siellä on vielä tekemistä.

Yrittäjyyttä arvostettiin myös laajasti. Vantaan yrittäjiin kuuluvista yrittäjistä valittiin valtuustoon jopa 7 ehdokasta. Kolme Vihreistä, Kolme Kokoomuksesta ja yksi Perussuomalaisista. Kaikkiaan Vantaan Yrittäjien jäseniä oli ehdolla 22 henkilöä. Eli tulos oli melko hyvä ja tulevalla kaudella voidaankin odottaa, että yrittäjyyden toimintaedellytyksiä parannetaan.

Seuraavaksi alkaa paikkajakoneuvottelut ja sen myötä aletaan esittää uusia luottamushenkilöitä vapautuville luottamuspaikoille. Aikataulu on poikkeuksellisen tiukka. Uusi valtuusto aloittaa kauden kesäkuussa.

Henkilökohtaisesti olen hyvin onnellinen vihreiden kokonaistuloksesta koko Suomen alueella. Ilontunnetta nostattaa myös Vantaan Vihreiden menestys. Nautimme tällä hetkellä absoluuttisesti ja suhteellisesti suurempaa luottamusta kuin koskaan aikaisemmin. Tästä täytyy olla nöyrin mielin kiitollinen kaikille 15 785 vantaalaiselle, jotka uskovat meihin. Kiitos! Erityinen kiitos myös niille 457 ihmisille, jotka uskovat minun olevan paras mahdollinen valtuutettu. Suurkiitos!

Toivottavasti kuulen ja tapaan teistä mahdollisimman monia tulevan valtuustokauden aikana.

Hyvää kevään jatkoa!

Terveisin,
Väsynyt mutta onnellinen.

0

Kovan päivän kouluilta


Kun nyt kaikki puolueet ja ehdokkaat niin hurskaasti väittävät aina puolustaneensa kouluja ja jatkossa puolustavansa vielä enemmän kouluja – niin palataanpa hetkeksi totuuteen – miten he oikeasti ovat toimineet koko … Lue lisää

Sunnuntaina sinusta tulee miljardööri

Olin kerran töissä äänestyspaikalla.

Jonoon tuli hieno mies kamelinkarvaulsterissaan, hän vei tilaa ympäriltään.
Hänestä huokui: ”Ettekö te tiedä kuka minä olen?”
Herran edessä jonossa seisoi  laitapuolen kulkija kuluneessa … Lue lisää

Sunnuntaina sinusta tulee miljardööri

Olin kerran töissä äänestyspaikalla.

Jonoon tuli hieno mies kamelinkarvaulsterissaan, hän vei tilaa ympäriltään.
Hänestä huokui: ”Ettekö te tiedä kuka minä olen?”
Herran edessä jonossa seisoi  laitapuolen kulkija kuluneessa … Lue lisää

Vihreiden saavutuksista Vantaalla

Olen ollut pitkään Vantaan vihreiden keskeisissä tehtävissä. Siksi minulta kysytään vaalikentillä usein, että mitä me vihreät olemme saaneet aikaan.

Kysymys on visainen, koska meillä on nykyisessä valtuustossa
yhdeksän valtuutettua 67:stä. Valtuuston päätökset tehdään enemmistöllä – mitkä
päätöksistä ovat oikeasti sellaisia, joista voisimme ottaa kunnian itsellemme?

Keskisuuri ryhmä ei saa ainuttakaan asiaansa läpi omin
voimin. Valtuustossa tehdään päätöksiä enemmistöllä, ja siksi tarvitaan
neuvottelutaitoa ja myös kykyä kompromisseihin.

Viimeisen vuoden ajalta olen erityisen iloinen
saavutuksistamme vuoden 2017 budjetin yhteydessä. Vantaan ammattikoulun Varian
rahoitukseen saatiin 300 000 euron lisäys, jolla maan hallituksen tekemiä leikkauksia
loivennettiin, ja lisäksi Aikuisopistolle myönnettiin 100 000 euroa lisää
maahanmuuttajien kielikoulutukseen. Vantaalla maahanmuuttajataustaisten
asukkaiden osuus on valtakunnan korkein, ja hyvän kotoutumisen keskeinen
edellytys on kielitaito. Nämä olivat vihreiden keskeisiä tavoitteita.

Vantaalla on vietetty purojen ja jokien teemavuosia 2015 ja
2016 ja tämän vuoden teemana ovat lähimetsät. Ympäristöön ja lähiluontoon
liittyvät teemavuodet ovat hyvä tapa lisätä asukkaiden ja erityisesti lasten ja
nuorten arvostusta vantaalaista luonnonympäristöä kohtaan.

Sisäilmaongelmien esiinnostossa vihreän valtuustoryhmän
panos on ollut merkittävä. Työmme ansiosta sisäilmastosta huolehtiminen on
noussut Vantaan päätöksenteon keskiöön. Yhtenä esimerkkinä siitä, että ongelma
otetaan kaupungissa vakavasti, on Hämeenkylän moniongelmaisen koulun purkaminen
ja päätös uuden rakentamisesta. Tällä saralla työn on kuitenkin vielä
jatkuttava.

Kaikkia tavoitteitamme ei kuitenkaan ole saavutettu. Talous-
ja velkaohjelman nimissä on tehty lyhytnäköisiä säästöjä esimerkiksi
lastensuojelusta ja monista muista palveluista, ja subjektiivista päivähoito-oikeutta
on rajattu. Emmekä ole ponnisteluistamme huolimatta onnistuneet irrottamaan
Vantaan Energia Oy:tä Fennovoiman ydinvoimalahankkeesta. Työtä on siis vielä
jäljellä!

Tänään Ylen vaalitentissä kovisteltiin puoluejohtajia
vaalilupauksista ja niiden pitämisestä. Vaaliohjelmissaan puolueet, myös
vihreät, kertovat tavoitteistaan. Kaikkia niitä ei (ainakaan yhdellä
vaalikaudella) voi saavuttaa, mutta me lupaamme ponnistella tärkeiksi
kokemiemme asioiden puolesta.

Keskeisimpiä niistä ovat varhaiskasvatuksen ja koulutuksen
laadun takaaminen, ympäristön ja ilmaston suojelu, heikoimpien puolustaminen ja
kaupungin elinvoiman vahvistaminen.

Vantaa ja Fennovoima

Fennovoiman ydinvoimala liittyy Vantaan kaupunkiin siten, että Vantaan Energia Oy on hankkeen suurin kuntataustainen omistaja noin viiden prosentin osuudella. Omistus on energiayhtiöllemme iso riski, josta olisi monta hyvää syytä hankkiutua eroon.

Fennovoiman ja venäläisen Rosatomin yhteinen voimala
Pyhäjoen Hanhikivellä on vielä alkutekijöissään. Vantaan Energian sitoumus on
virallisten arvioiden mukaan noin 90 miljoonan euron luokkaa, mutta
ydinvoimalat eivät ole tahtoneet pysyä kustannusarvioissaan viime vuosina.
Niinpä riskisijoituksen suuruus voi olla huomattavasti suurempikin.

Jos voimala joskus saadaan pystyyn ja toimimaan,
energiayhtiömme on sitoutunut ostamaan sieltä omistusosuutensa mukaisen määrän
sähköä omakustannushintaan. Arvioiden mukaan hinta olisi luokkaa 50 euroa/MWh,
joka on pitkälti yli nykyisten ja myös tulevaisuuteen ennustettujen sähkön
pörssihintojen, jotka pyörivät haarukassa 20-30 €/MWh. Sähkömarkkina on uusiutuvan
energian esiinmarssin johdosta voimakkaassa murroksessa, jolle ei loppua näy.

Vantaan Energia pitäisikin irrottaa Fennovoiman
ydinvoimalasta, koska veronmaksajien rahoilla ei pidä olla mukana näin
riskialttiissa hankkeessa. Tässä tarvitaan yhteistyötä firman toisen omistajan
eli Helsingin kaupungin kanssa.

Ne rahasummat, joita yhtiö on sijoittamassa Fennovoimaan,
pitäisi ohjata uusiutuvaan energiaan ja muihin tulevaisuuden ratkaisuihin.

Vantaan vihreä valtuustoryhmä teki alkuvuodesta valtuustoaloitteen
Fennovoimasta irrottautumiseksi. Tämän käsittelyyn palataan vaalien jälkeen.

Sisäilmasto hallintaan

Sisäilmaongelmista on tullut suuri riesa Vantaan ja laajemminkin Suomen julkisissa rakennuksissa. Kosteus-, home- ja muista sisäilmahaitat ovat olleet paljon julkisuudessa.

Ongelmille altistuneiden tarinat ovat pahimmillaan
järkyttäviä. Oppivelvollisuuskoulua käyvä lapsi voi saada elinikäisen
terveyshaitan, joka rajoittaa hänen elämäänsä. Opettajasta voi tulla
työkyvytön.

Ongelma on monisyinen, eikä siihen ole patenttiratkaisuja
olemassa. Vantaalla tehtiin vuosi sitten päätös Hämeenkylän koulun purkamisesta.
Se päätös oli oikea, mutta kaikkien sisäilmaongelmaisten rakennusten kanssa ei
voida menetellä samalla lailla.

Koulujen, päiväkotien ja muiden julkisten rakennusten
sisäilmaongelmien voittamiseksi tarvitaan nopeaa reagointia ja oikeaan osuvia
toimia. Tarvitaan myös hyvää ja avointa vuorovaikutusta asukkaiden ja kaupungin
päättäjien ja viranhaltijoiden välillä, jotta epäluulot ja huhut eivät
vahvistu. Tässä ei Vantaalla ole onnistuttu.

On tärkeää havaita orastavat ongelmat hyvissä ajoin ennen
kuin haitat ehtivät pahentua. Tässä pitää käyttää oirekyselyjä, jotka paljastavat
kohonneen altistuksen varsin luotettavasti. Vantaan kouluissa on useimmiten yli
200 oppilasta ja opettajaa, joten oirekyselyjen tulokset ovat oikein
tulkittuina varsin luotettavia. Tarvittaessa terveitä väistötiloja on
tarjottava ripeästi.

Mittaus- ja tutkimustekniikan kehittämiselle on kova tarve,
sillä monessa kohteessa ongelman aiheuttajaa on ollut vaikea saada selville. Käytännössä
joudutaan käyttämään lukuisia eri menetelmiä aina homekoiria myöten, jotta
oirehtimisen alkusyy saadaan selville. Syyn selvittäminen on olennaista, jotta
ongelma voidaan korjaamalla poistaa – Hämeenkylän koulun kohdalla tämä ei ikinä
onnistunut. Koulua korjattiin miljoonilla euroilla mutta ongelmat eivät helpottaneet.

Mutta skarppaamisen paikkoja on muitakin. Ensinnäkin kiinteistöjen
kunnossapito, huolto ja siivous on saatava paremmalle tolalle. Karkeimpia tosielämän
esimerkkejä ovat pitkään vuotaneet katot ja toisaalta olemattomalla huollolla vuosikausia
pyörineet ilmastointilaitteet.

Toisekseen uusien koulujen rakennuttamisessa on osattava
paremmin ennaltaehkäistä sisäilmaongelmia. Esimerkiksi sääsuojausta on
parannettava, aikataulujen on mahdollistettava betonin riittävä kuivuminen ja
rakennusliikkeen on vastattava takuusta myös sisäilman suhteen. Hirsi- ja muuta
puurakentamista voidaan suosia.

Vantaalla sisäilmaongelmien hoitamisessa ei ole onnistuttu
tähän mennessä kovin hyvin. Laihanpuoleinen lohtu on, että tilanne on samankaltainen
hyvin monissa suomalaisissa kunnissa – myös pääkaupunkiseudulla.

Sisäilmaongelmien hallintaan saaminen on tulevan
valtuustokauden yksi iso haaste. Uuden valtuuston on tartuttava siihen
välittömästi.

Aprilliä, syö silliä?

Tunnetko olosi huijatuksi?

Niin minäkin, kun luen nyt vaalimainoksia, joissa luvataan koulut kuntoon, vanhuksille hoitoa ja jokaiselle lapselle harrastus – vaikka viimeiset neljä vuotta on tarmokkaasti leikattu juuri näistä … Lue lisää

Vantaan taloudesta

Vantaan talous on ollut tiukalla jo pitkään. Viime valtuustokauden lopulla tehtiin talous- ja velkaohjelma TVO, jonka tarkoituksena oli kääntää talouden kurssi ja pysäyttää nopeana jatkunut velkaantuminen. TVO:ta on kuluneiden vuosien aikana sekä kiitelty että kirottu.

Nyt valtuustokauden ollessa ihan lopuillaan voidaan sanoa,
että keskeisissä tavoitteissaan TVO on toiminut. Kaupungin talous on
tervehtynyt ja viime vuonna velkaa pystyttiin jo lyhentämään. Tämä perustuu
ennemmin kulukuriin kuin tulojen nousuun. Verotulot ovat kehittyneet
verkkaisesti.

Toimintakulujen kasvulle asetettiin 1,5 prosentin katto,
joka on varsin tiukka raami kasvavassa kaupungissa. Katto oli kuitenkin joustava,
ja esimerkiksi maankäytön ja ympäristön toimiala on säästänyt enemmän kuin palvelupuoli
eli sivistys- ja sosiaali- ja terveystoimi. Tämä oli hyvä ratkaisu – parempi
kuin kaavamainen juustohöylä.

Säästötouhussa on tapahtunut myös ylilyöntejä: esimerkiksi
lastensuojelussa, toimeentulotuen maksatuksessa ja vanhuspalveluissa
leikkaukset kirpaisivat ja liikaa ja aiheuttivat merkittävää haittaa kaikkein
heikoimmassa asemassa oleville. Myös varhaiskasvatuksessa ja peruskoulussa on
menty kipurajoilla. Korjaavat toimet ovat olleet myöhässä.

Säästäväisyydeltä emme jatkossakaan voi välttyä, sillä
Vantaan yli miljardin euron velkasalkku pitää sisällään merkittävän riskin
korkotason noustessa. Varsinkin, kun soten siirtyessä maakuntaan kaupungin
velkaantuneisuus tuplaantuu suhteessa tulojen ja menojen määrään.

Jatkossa säästöjä mietittäessä on tehtävä aikaisempaa
laajemmat analyysit seurauksista: sekä pitkällä tähtäimellä että eri
toimialojen välillä. Lyhytnäköiset säästöt voivat tulla pitemmällä aikavälillä
kalliiksi. Ja yhden toimialan säästö voi näkyä kasvaneina kuluina toisella
toimialalla.

Vantaa kasvaa nyt ja
lähivuosina voimakkaasti, sillä pääkaupunkiseudun vetovoima on vahva.
Väestönkasvu näkyy kasvaneina verotuloina, mutta toisaalta myös lisääntyvinä
investointeina ja palveluiden järjestämisen kuluina. Helpolla emme tule
jatkossakaan pääsemään.

Erityisen tärkeää on vaikuttaa työttömyyteen, koska se sekä
aiheuttaa kuluja että vähentää verotuloja. Meillä saatiin hyviä tuloksia
nuorten työllisyyden alenemisessa Petra-projektin aikana. Hyväksi todettuja
toimintamalleja on jatkettava ja laajennettava muihinkin vaikeasti
työllistyvien ryhmiin kuten maahanmuuttajiin ja ikääntyneisiin
pitkäaikaistyöttömiin. Kaupungin pitää myös itse pestata aikaisempaa enemmän
tukityöllistettäviä – kaikki kulut ja verotulot huomioiden tämä maksaa vain
vähän ja lisäksi saamme hyödyksemme työpanoksen sekä vähemmän syrjäytymistä.

Vantaan velkaantumisen taittuminen perustuu osin hyvin
sujuneeseen maanmyyntiin. Tämä keino toimii jatkossakin, mikäli kaupunki
huolehtii myös raakamaan ostamisesta, tarvittaessa lunastusmenettelyn kautta.

Pääkaupunkiseudun imu on tällä hetkellä suurta, eikä Vantaan
pidä rajoittaa kasvua esimerkiksi hidastamalla asuntotuotantoa. Päinvastoin,
runsas asuntorakentaminen alentaa pitemmällä tähtäimellä asumisen korkeaa
hintaa. Ja se on alueen asukkaiden, yritysten ja koko kaupungin etu.