mennessä Riikka Åstrand | 14.6.2012 | Blogit
Osallistuin tänään varavaltuutettuna Vantaan kaupunginvaltuuston infotilaisuuteen. Ennen tilaisuutta Näpit irti koulusta -kampanja järjesti ohjelmallisen mielenosoituksen valtuuston edessä. Meillä valtuutetuilla ja varavaltuutetuilla, jotka vastustamme noita samaisia koulusäästöjä, oli hieman hankala asema. Toisaalta meillä on täysi syy osallistua mielenilmaukseen, samalla kuitenkin osoitamme tavallaan mieltä itsellemme. Kampanjan moottorina toimii Vihreiden varavaltuutettu. Hänen tilanteensa vasta mielenkiintoinen onkin. Hän organisoi kampanjaa, jonka pääkohteena on valtuusto, johon hän itse kuuluu. Tällaisiin kaksoisrooleihin kai päättäjien painavissa saappaissa aina välillä joutuu tottumaan.

Pääasiakohtana valtuuston infotilaisuudessa oli Vantaan virkamiesten esittämä talous- ja velkaohjelma. En ymmärrä, miten mm. perussuomalaisten ja demareiden valtuutetut, jotka ovat vuosien ajan puhuneet vähäosaisten, lasten ja vanhusten puolesta, voivat nyt kirkkain silmin kannattaa kaikkia talous- ja velkaohjelman kohtia. Sadan kouluavustajan säästämisestä kirjoitin jo edellisessä blogissani. Ohjelmassa on kuitenkin monia muitakin täysiä idioottimaisuuksia. Yksi on intensiivinen lastensuojelun perhetyö. Tällä toimintamallilla on säästetty satoja tuhansia euroja, kun kiireelliset huostaanotot ovat vähentyneet. Nyt kaupunki hakee ”säästöjä” lopettamalla tällaiset pitkällä tähtäimellä sekä inhimillistä kärsimystä, että kaupungin varoja säästävät toimintamallit. Eihän näissä suunnitelmassa ole mitään mieltä. Onneksi kuulun Vihreään valtuustoryhmään, joka on tehnyt seuraavanlaisen muutosesityksen säästöohjelmaan:
Näistä emme halua tinkiä:
– kouluavustajat
– lastensuojelun kotipalvelut ja intensiiviperhetyö sekä neuvolan
perhetyöntekijät
– terveyskeskuslääkärien määrä nykyisellä tasolla sekä terveysneuvontapalvelu
– vanhusten kotona jaksamisen tukeminen
– kuntoutuksen tukeminen
– nuorten toimeentuloasiakkaiden tukeminen
– syrjäytymistä ehkäisevä järjestötyö
– työttömien palkkatuki
– ammatillisen koulutuksen tukipalvelut
– luontokoulu
– katupölyn poisto ja auraus, terveysmenojen ehkäisynä
Pelkästään velan takaisinmaksunopeutta hidastamalla ylläolevat
palvelut voidaan säilyttää.
Lisäksi olemme esittäneet näitä säästötoimenpiteitä:
– Energian, veden ja paperin kulutusta vähennetään ja jätteitä
lajitellaan tehokkaammin
– Tarkistetaan kumppanuudet ja sopimukset
– Otetaan käyttöön avoimen lähdekoodin ohjelmistot
– Viestinnän julkaisut siirretään sähköiseen muotoon (painotuotteet
vain kohdennetusti)
– Loppiaisvastaanotto lakkautetaan
– Lautakuntien ja aluetoimikuntien kokoa pienennetään
– Luottamushenkilöiden kokouspalkkiot eivät kasva kolmen tunnin jälkeen
– Matkakorvaukset luottamushenkilöille maksetaan vain julkisten taksojen mukaan
mennessä sirpakauppinen.fi/blog/all | 14.6.2012 | Blogit
Kokonaistaloudellisuus, riskinarviointi, vähäiset säästävät investoinnit ja ennaltaehkäisy puuttuvat kaupungin taloustarkastelusta.Kokoomus ja demarit haluavat pitää kiinni hyvin kapean johdon ehdottamasta ”säästöpaketista”. Siinä on kuitenkin paljon h…
mennessä http://www.sirpakauppinen.fi/ | 14.6.2012 | Blogit
Kokonaistaloudellisuus, riskinarviointi, vähäiset säästävät investoinnit ja ennaltaehkäisy puuttuvat kaupungin taloustarkastelusta.Kokoomus ja demarit haluavat pitää kiinni hyvin kapean johdon ehdottamasta ”säästöpaketista”. Siinä on kuitenkin paljon h…
mennessä tuomas | 13.6.2012 | Vihreitä saavutuksia |
HSL:n hallituksen vihreiden jäsenten esityksesta Vantaalla ja idässä B- ja C-vyöhykkeiden raja myötäilee pitkälti Kehä III:sta. Poikkeuksena on muun muassa Ala-Tikkurila, jossa raja noudattaa kuntarajaa niin, että alue sijoittuu Helsingin esityksen mukaisesti...
mennessä Petteri Niskanen | 12.6.2012 | Blogit

Helsingin Seudun Liikenne HSL -kuntayhtymän taksa- ja lippujärjestelmää on uudistettu jo parin vuoden ajan. Tänään HSL:n hallitus päätti uusista vyöhykerajoista, jotka tulevat voimaan vuoden 2016 alusta. UUtta lippujärjestelmää ollaan rakennettu seudullisista lähtökohdista, pyrkimyksenä irrottautua vanhasta kuntarajoihin perustuvasta hinnoittelusta. Työtä on kuitenkin vaikeuttanut se, että HSL:n kuntaosuudet määräytyvät pitkälti kunnittain niiden asukkaiden tekemien matkojen perusteella. Uudistusta valmistelleen virkamiesryhmän sekä konsultin pohjaesityksenä oli pitkään malli, missä vyöhykeraja Helsingin ja Vantaan välillä olisi noudatta kuntarajaa Länsimäkeä lukuunottamatta. Länsimäki oli poikkeus, koska Helsingin metro käytännössä kulkee Länsimäkeen. Kun keväällä 2010 esitin rajan nostamista kehä III:n tasolle, jäin käytönnössä yksin. Viime syksynä HSL:n hallituksen kaikki vantaalaisedustajat kuitenkin esittivät, että nyt hyväksytty malli liitenään kolmanneksi vaihtoehdoksi mukaan, kun tariffirajoista pyydetään kuntien lausunnot. Asian ratkaisi lopulta Vantaan kaupunginhallitus, joka yksimielisesti antoi lausunnon minkä mukaan vyöhykerajojen tulee kulkea joka suunnassa samalla etäisyydellä.
mennessä Petteri Niskanen | 12.6.2012 | Blogit

Helsingin Seudun Liikenne HSL -kuntayhtymän taksa- ja lippujärjestelmää on uudistettu jo parin vuoden ajan. Tänään HSL:n hallitus päätti uusista vyöhykerajoista, jotka tulevat voimaan vuoden 2016 alusta. UUtta lippujärjestelmää ollaan rakennettu seudullisista lähtökohdista, pyrkimyksenä irrottautua vanhasta kuntarajoihin perustuvasta hinnoittelusta. Työtä on kuitenkin vaikeuttanut se, että HSL:n kuntaosuudet määräytyvät pitkälti kunnittain niiden asukkaiden tekemien matkojen perusteella. Uudistusta valmistelleen virkamiesryhmän sekä konsultin pohjaesityksenä oli pitkään malli, missä vyöhykeraja Helsingin ja Vantaan välillä olisi noudatta kuntarajaa Länsimäkeä lukuunottamatta. Länsimäki oli poikkeus, koska Helsingin metro käytännössä kulkee Länsimäkeen. Kun keväällä 2010 esitin rajan nostamista kehä III:n tasolle, jäin käytönnössä yksin. Viime syksynä HSL:n hallituksen kaikki vantaalaisedustajat kuitenkin esittivät, että nyt hyväksytty malli liitenään kolmanneksi vaihtoehdoksi mukaan, kun tariffirajoista pyydetään kuntien lausunnot. Asian ratkaisi lopulta Vantaan kaupunginhallitus, joka yksimielisesti antoi lausunnon minkä mukaan vyöhykerajojen tulee kulkea joka suunnassa samalla etäisyydellä.
mennessä Petteri Niskanen | 12.6.2012 | Blogit
Helsingin Seudun Liikenne HSL -kuntayhtymän taksa- ja lippujärjestelmää on uudistettu jo parin vuoden ajan. Tänään HSL:n hallitus päätti uusista vyöhykerajoista, jotka tulevat voimaan vuoden 2016 alusta. UUtta lippujärjestelmää ollaan ra…
mennessä Petteri Niskanen | 12.6.2012 | Blogit
Helsingin Seudun Liikenne HSL -kuntayhtymän taksa- ja lippujärjestelmää on uudistettu jo parin vuoden ajan. Tänään HSL:n hallitus päätti uusista vyöhykerajoista, jotka tulevat voimaan vuoden 2016 alusta. UUtta lippujärjestelmää ollaan ra…
mennessä Petteri Niskanen | 12.6.2012 | Blogit
Helsingin Seudun Liikenne HSL -kuntayhtymän taksa- ja lippujärjestelmää on uudistettu jo parin vuoden ajan. Tänään HSL:n hallitus päätti uusista vyöhykerajoista, jotka tulevat voimaan vuoden 2016 alusta. UUtta lippujärjestelmää ollaan ra…
mennessä Petteri Niskanen | 10.6.2012 | Blogit
Vantaan talouden tasapainottamis- ja velkaohjelmassa esitetään mittavia leikkauksia kaupungin tuottamiin peruspalveluihin. Säästöt kohdistuvat erityisesti sosiaali- ja terveystoimeen sekä sivistystoimeen, koska kaupungin käyttötalouden menoista yli 85 % syntyy käytännössä näillä toimialoilla, kuten alla olevasta taulukosta ilmenee. Liki 40 miljoonan euron leikkauksia käyttötalouteen on mahdotonta kohdistaa ilman, että ne koskisivat sosiaali- ja terveystointa.
Vantaan kaupungin käyttötalouden menot talousarviossa 2012 |
Sosiaali- ja terveystoimi |
378 milj. eur |
Erkoissairaanhoito |
190 milj. eur |
Sivistystoimi |
343 milj. eur |
Ammatillinen koulutus ja aikuisopetus |
36 milj. eur |
Vapaa-ajan ja asukaspalvelut |
38 milj. eur |
Työllisyyspalvelut |
19 milj. eur |
Maankäyttö |
59 milj. eur |
Joukkoliikenne |
40 milj. eur |
Ympäristö |
4 milj. eur |
Rakennusvalvonta |
3 milj. eur |
Tilakeskus *) |
115 milj. eur |
*) sisäistä laskutusta muille toimialoille |
Vantaan verotulot riittävät käyttötalouden menojen kattamiseen, toisin kuin Helsingissä. Ongelman muodostavat investointien rahoituys, sekä kaupungille kertynyt kokonaisvelka. Vantaalla velkaa on kaksinkertainen määrä (4 227 eur/as) kuin Helsingissä (2 157 eur/as). Yhtenä vaihtoehtona talous- ja velkaohjelmassa on mainittu kaupungin omaisuuden myynti. Käytännössä tämä tämä tarkoittaa maaomaisuuden lisäksi Vantaan Energia Oy:tä, josta kaupungin omistusosuus on 60%. Myyntiä vaikeuttaa se, että kaupunki myi vuosituhannen vaihteessa yhtiöstä Helsingin Energialle 40 %:n vähemmistöosuuden. Samalla laadittiin osakassopimus, jonka mukaan Helsingin Energialla on etuosto-oikeus yhtiöön, mikäli Vantaa päättää luopua enemmistöosuudestaan.