mennessä Juhis Ranta | 16.6.2012 | Blogit
Tämän päivän hesarissa on juttu ruoka-avun asiakkaista. Jutussa tuodaan ilmi, että usein luullaan monien ruoka-avun asiakkaiden jonottavan ruokaa vain säästääkseen.
Olen itse ollut myös ruoka-avun asiakkaana ja myös lahjoittanut sinne asioita. Kokemuksesta voin sanoa, että ei siellä kukaan huvikseen seiso. Itseäni häiritsi suuresti uskonnon pakkosyöttö jakopisteellä. Tilaisuudessa on jonkinlainen jumalanpalvelus ennen kun ruokaa pääsi omalla vuoronumerollaan hakemaan. Monille tämä on toki tärkeä sosiaalinen tilanne ja tapa purkaa tunteitaan, mutta itselleni kokemukset ovat olleet ahdistavia.
Myös katsoessaan muita asiakkaita ja jutellessa heidän kanssaan, huomaa, että monien ihmisten tilanne on oikeasti todella kurja. Eikä jonossa tosiaan näy pukumiehiä eikä kukaan ole tullut paikalle mersulla. Jonossa on kaiken ikäisiä, kokoisia, ja värisiä; joukossa on eläkeläisiä, opiskelijoita, perheitä, maahanmuuttajia, asunnottomia ja sairaita.
Vapaaehtoiset tuntevat monia asiakkaista ja monet ovat löytäneet ruoka-avusta uusia ystäviä. Kyseessä ei ole pelkkä ruoka-apu kyseessä on monen ihmisen tärkein sosiaalinen kohtaaminen.
Hesarin jutussa ilmeni, että monet eivät saa niitä tukia joihin ovat oikeutettuja. Luulenpa, että suurin osa ei edes tiedä mitä tukia heidän olisi mahdollista saada; ja vaikka tietäisivätkin, niin he eivät osaa tai jaskamiseltaan eivät kykene selviytymään tukiin liittyvästä byrokratiasta.
Jan Vapaavuori puhui kokoomuksen puoluekokouksessa, että tuloerot ovat terveen yhteiskunnan merkki. Miksi sitten tuloeroista hyötyy vain hyvin pieni osa väestöä, ja ne kenellä on jo valmiiksi vaikeaa kärsivät kokoajan enemmän?
Me tarvitsemme perustulon, jonka taso on riittävä minimitoimeentulo. Kaikilla pitää olla oikeus minimitoimeentuloon riippumatta siitä osaako täyttää lomaketta oikein ja palauttaa oikealle luukulle vai ei. Tarvitsemme myös jo olemassa olevan työn uudelleen jakamista (lyhyemmät työviikot/-päivät) sekä johtajien palkkojen kohtuullistamista (nykyiset eivät ole suhteessa yhtään mihinkään).
Perustulo ja progressiivinen verotus yhdessä on parasta. Kannustinloukut pienimmissä tuloluokissa poistuu. Korkeimpiin tuloluokkiin saattaa syntyä jonkinlaista kannustin loukkua, mutta se ei haittaa, sillä rikkaimmat tulisivat toimeen paljon vähemmälläkin. Raha on väärä motivointikeino silloin kun sitä on paljon.
Takaisin ruoka-apuun. On surullista, että ihmiset joutuvat turvautumaan tällaiseen. Niin kauan kun meillä ei ole taattua minimitoimeentuloa on monien ihmisten selviytyminen kiinni yksittäisistä aktiivisista ihmisistä, järjestöistä ja seurakunnista, jotka ruoka-apua järjestää.
mennessä Riikka Åstrand | 14.6.2012 | Blogit
Osallistuin tänään varavaltuutettuna Vantaan kaupunginvaltuuston infotilaisuuteen. Ennen tilaisuutta Näpit irti koulusta -kampanja järjesti ohjelmallisen mielenosoituksen valtuuston edessä. Meillä valtuutetuilla ja varavaltuutetuilla, jotka vastustamme noita samaisia koulusäästöjä, oli hieman hankala asema. Toisaalta meillä on täysi syy osallistua mielenilmaukseen, samalla kuitenkin osoitamme tavallaan mieltä itsellemme. Kampanjan moottorina toimii Vihreiden varavaltuutettu. Hänen tilanteensa vasta mielenkiintoinen onkin. Hän organisoi kampanjaa, jonka pääkohteena on valtuusto, johon hän itse kuuluu. Tällaisiin kaksoisrooleihin kai päättäjien painavissa saappaissa aina välillä joutuu tottumaan.

Pääasiakohtana valtuuston infotilaisuudessa oli Vantaan virkamiesten esittämä talous- ja velkaohjelma. En ymmärrä, miten mm. perussuomalaisten ja demareiden valtuutetut, jotka ovat vuosien ajan puhuneet vähäosaisten, lasten ja vanhusten puolesta, voivat nyt kirkkain silmin kannattaa kaikkia talous- ja velkaohjelman kohtia. Sadan kouluavustajan säästämisestä kirjoitin jo edellisessä blogissani. Ohjelmassa on kuitenkin monia muitakin täysiä idioottimaisuuksia. Yksi on intensiivinen lastensuojelun perhetyö. Tällä toimintamallilla on säästetty satoja tuhansia euroja, kun kiireelliset huostaanotot ovat vähentyneet. Nyt kaupunki hakee ”säästöjä” lopettamalla tällaiset pitkällä tähtäimellä sekä inhimillistä kärsimystä, että kaupungin varoja säästävät toimintamallit. Eihän näissä suunnitelmassa ole mitään mieltä. Onneksi kuulun Vihreään valtuustoryhmään, joka on tehnyt seuraavanlaisen muutosesityksen säästöohjelmaan:
Näistä emme halua tinkiä:
– kouluavustajat
– lastensuojelun kotipalvelut ja intensiiviperhetyö sekä neuvolan
perhetyöntekijät
– terveyskeskuslääkärien määrä nykyisellä tasolla sekä terveysneuvontapalvelu
– vanhusten kotona jaksamisen tukeminen
– kuntoutuksen tukeminen
– nuorten toimeentuloasiakkaiden tukeminen
– syrjäytymistä ehkäisevä järjestötyö
– työttömien palkkatuki
– ammatillisen koulutuksen tukipalvelut
– luontokoulu
– katupölyn poisto ja auraus, terveysmenojen ehkäisynä
Pelkästään velan takaisinmaksunopeutta hidastamalla ylläolevat
palvelut voidaan säilyttää.
Lisäksi olemme esittäneet näitä säästötoimenpiteitä:
– Energian, veden ja paperin kulutusta vähennetään ja jätteitä
lajitellaan tehokkaammin
– Tarkistetaan kumppanuudet ja sopimukset
– Otetaan käyttöön avoimen lähdekoodin ohjelmistot
– Viestinnän julkaisut siirretään sähköiseen muotoon (painotuotteet
vain kohdennetusti)
– Loppiaisvastaanotto lakkautetaan
– Lautakuntien ja aluetoimikuntien kokoa pienennetään
– Luottamushenkilöiden kokouspalkkiot eivät kasva kolmen tunnin jälkeen
– Matkakorvaukset luottamushenkilöille maksetaan vain julkisten taksojen mukaan
mennessä sirpakauppinen.fi/blog/all | 14.6.2012 | Blogit
Kokonaistaloudellisuus, riskinarviointi, vähäiset säästävät investoinnit ja ennaltaehkäisy puuttuvat kaupungin taloustarkastelusta.Kokoomus ja demarit haluavat pitää kiinni hyvin kapean johdon ehdottamasta ”säästöpaketista”. Siinä on kuitenkin paljon h…
mennessä http://www.sirpakauppinen.fi/ | 14.6.2012 | Blogit
Kokonaistaloudellisuus, riskinarviointi, vähäiset säästävät investoinnit ja ennaltaehkäisy puuttuvat kaupungin taloustarkastelusta.Kokoomus ja demarit haluavat pitää kiinni hyvin kapean johdon ehdottamasta ”säästöpaketista”. Siinä on kuitenkin paljon h…
mennessä tuomas | 13.6.2012 | Vihreitä saavutuksia |
HSL:n hallituksen vihreiden jäsenten esityksesta Vantaalla ja idässä B- ja C-vyöhykkeiden raja myötäilee pitkälti Kehä III:sta. Poikkeuksena on muun muassa Ala-Tikkurila, jossa raja noudattaa kuntarajaa niin, että alue sijoittuu Helsingin esityksen mukaisesti...
mennessä Petteri Niskanen | 12.6.2012 | Blogit

Helsingin Seudun Liikenne HSL -kuntayhtymän taksa- ja lippujärjestelmää on uudistettu jo parin vuoden ajan. Tänään HSL:n hallitus päätti uusista vyöhykerajoista, jotka tulevat voimaan vuoden 2016 alusta. UUtta lippujärjestelmää ollaan rakennettu seudullisista lähtökohdista, pyrkimyksenä irrottautua vanhasta kuntarajoihin perustuvasta hinnoittelusta. Työtä on kuitenkin vaikeuttanut se, että HSL:n kuntaosuudet määräytyvät pitkälti kunnittain niiden asukkaiden tekemien matkojen perusteella. Uudistusta valmistelleen virkamiesryhmän sekä konsultin pohjaesityksenä oli pitkään malli, missä vyöhykeraja Helsingin ja Vantaan välillä olisi noudatta kuntarajaa Länsimäkeä lukuunottamatta. Länsimäki oli poikkeus, koska Helsingin metro käytännössä kulkee Länsimäkeen. Kun keväällä 2010 esitin rajan nostamista kehä III:n tasolle, jäin käytönnössä yksin. Viime syksynä HSL:n hallituksen kaikki vantaalaisedustajat kuitenkin esittivät, että nyt hyväksytty malli liitenään kolmanneksi vaihtoehdoksi mukaan, kun tariffirajoista pyydetään kuntien lausunnot. Asian ratkaisi lopulta Vantaan kaupunginhallitus, joka yksimielisesti antoi lausunnon minkä mukaan vyöhykerajojen tulee kulkea joka suunnassa samalla etäisyydellä.
mennessä Petteri Niskanen | 12.6.2012 | Blogit

Helsingin Seudun Liikenne HSL -kuntayhtymän taksa- ja lippujärjestelmää on uudistettu jo parin vuoden ajan. Tänään HSL:n hallitus päätti uusista vyöhykerajoista, jotka tulevat voimaan vuoden 2016 alusta. UUtta lippujärjestelmää ollaan rakennettu seudullisista lähtökohdista, pyrkimyksenä irrottautua vanhasta kuntarajoihin perustuvasta hinnoittelusta. Työtä on kuitenkin vaikeuttanut se, että HSL:n kuntaosuudet määräytyvät pitkälti kunnittain niiden asukkaiden tekemien matkojen perusteella. Uudistusta valmistelleen virkamiesryhmän sekä konsultin pohjaesityksenä oli pitkään malli, missä vyöhykeraja Helsingin ja Vantaan välillä olisi noudatta kuntarajaa Länsimäkeä lukuunottamatta. Länsimäki oli poikkeus, koska Helsingin metro käytännössä kulkee Länsimäkeen. Kun keväällä 2010 esitin rajan nostamista kehä III:n tasolle, jäin käytönnössä yksin. Viime syksynä HSL:n hallituksen kaikki vantaalaisedustajat kuitenkin esittivät, että nyt hyväksytty malli liitenään kolmanneksi vaihtoehdoksi mukaan, kun tariffirajoista pyydetään kuntien lausunnot. Asian ratkaisi lopulta Vantaan kaupunginhallitus, joka yksimielisesti antoi lausunnon minkä mukaan vyöhykerajojen tulee kulkea joka suunnassa samalla etäisyydellä.
mennessä Petteri Niskanen | 12.6.2012 | Blogit
Helsingin Seudun Liikenne HSL -kuntayhtymän taksa- ja lippujärjestelmää on uudistettu jo parin vuoden ajan. Tänään HSL:n hallitus päätti uusista vyöhykerajoista, jotka tulevat voimaan vuoden 2016 alusta. UUtta lippujärjestelmää ollaan ra…
mennessä Petteri Niskanen | 12.6.2012 | Blogit
Helsingin Seudun Liikenne HSL -kuntayhtymän taksa- ja lippujärjestelmää on uudistettu jo parin vuoden ajan. Tänään HSL:n hallitus päätti uusista vyöhykerajoista, jotka tulevat voimaan vuoden 2016 alusta. UUtta lippujärjestelmää ollaan ra…
mennessä Petteri Niskanen | 12.6.2012 | Blogit
Helsingin Seudun Liikenne HSL -kuntayhtymän taksa- ja lippujärjestelmää on uudistettu jo parin vuoden ajan. Tänään HSL:n hallitus päätti uusista vyöhykerajoista, jotka tulevat voimaan vuoden 2016 alusta. UUtta lippujärjestelmää ollaan ra…